Wszelkie komentarze, dodatkowe pytania oraz sugestie co do przyszłych edycji badania prosimy nadsyłać na adres: kontakt@miastaprawczlowieka.org.pl
Wyjaśnienie celów badania i wstępnej interpretacji dotychczasowych obserwacji znajdą państwo w raporcie znajdującym się na niniejszej stronie. Raport będzie aktualizowany wraz ze spływem danych.
Pytania i kwestie problemowe:
- Termin zwrotu wypełnionego kwestionariusza ankiety
Termin zwrotu ankiety został przesunięty na 4 marca 2022. Zakładałyśmy, że jej wypełnienie zajmie ok. 4-5 tyg. Podany w zaproszeniu termin został przełożony ze względu na małe nieporozumienie co do terminu wysyłki. Nie chcemy jednak już zmieniać daty odsyłania wypełnionych kwestionariuszy. To jakie dane i w jakim czasie są w stanie zebrać osoby wskazane jako odpowiedzialne za wypełnienie ankiety w danym czasie jest bowiem dla nas wskaźnikiem, co szerzej wyjaśnimy w uzupełnionym raporcie po zakończeniu badania i przygotowywanej publikacji. Dlatego, jeśli nie są Państwo w stanie jakiś danych zebrać, to proszę zrobić dopisek o treści odpowiadającej przyczynie braku odpowiedzi (brak danych/urząd nie zbiera takich danych, niemożliwość zebrania danych w wyznaczonym czasie, etc.)
- Jakiego okresu dotyczy pytanie o proporcję szkoleń?
W każdym mieście szkolenia mogą być planowane nieco inaczej. Założyłyśmy jednak, że większość urzędów ma ogólny roczny plan szkoleniowy, który określa budżet oraz to, kto i w jakich szkoleniach ma uczestniczyć. Założyłyśmy więc też, że dla każdego roku istnieje informacja o tym, kto i w jakich szkoleniach rzeczywiście uczestniczył w okresie wyznaczonym w ramach realizacji tego planu. Prosimy zatem o podanie danych za ostatni okres, czyli za 2021 rok. Jeśli podane dane dotyczą innego okresu, proszę zrobić odpowiedni przypis.
- Czy za audyt wewnętrzny należy uznać wszystkie badania dotyczące równości w urzędzie?
Wszystkie nie — tylko te prowadzone w ramach kontroli zarządczej lub audytu wewnętrznego, czyli takie, które wymuszają instytucjonalną reakcję.
- Pytanie 45. dotyczące przestępstw: „policja nie ma takich danych.”
Informacja o braku danych jest daną! Projektowanie strategii bezpieczeństwa bez odpowiednio zdezagregowanych danych może stanowić wyzwanie. Fakt braku zbierania i dezagregowania danych, o które pytamy, jest dla Państwa i dla nas bardzo ważną informacją.
- Są pytania o pomoc dla różnych grup, ale naszym zdaniem te działania, są niewystarczające. Czy nadal mamy je wpisywać?
Czy coś jest wystarczające trudno określić nie znając kontekstu. Jeżeli są prowadzone jakieś działania, proszę zaznaczyć tak w odpowiedniej rubryce, a tam, gdzie jest miejsce na inne inicjatywy, ew. dodać komentarz. Nie od razu w końcu Kraków zbudowano 😉
- W naszym mieście był program antydyskryminacyjny lub równościowy, ale się skończył. Czy możemy go mimo wszystko wpisać?
Jeśli jest prowadzona jego ewaluacja bądź jakaś analiza efektywności, na podstawie której są planowane dalsze działania, to jak najbardziej tak. Jeśli nie, to proszę wpisać, ale z odpowiednim dopiskiem, że program nie jest kontynuowany.
- W ankiecie jest w niektórych pytaniach mowa o „osobach zatrudnionych”, a w niektórych o osobach (współ)pracujących. Czy to zabieg celowy?
Na końcu ankiety znajduje się pytanie o liczbę osób zatrudnionych w urzędzie i ich płeć (ze względu na wymogi grantodawcy). Pytanie nr 50 również dotyczy wyłącznie osób zatrudnionych. Jest to zabieg celowy, ponieważ przyjęłyśmy, że liczba osób zatrudnionych w urzędzie jest w miarę stała w czasie. W pytaniu 14 pytamy o liczbę wszystkich osób pracujących w mianowniku, ponieważ liczbę zatrudnionych znamy na podstawie odpowiedzi z ostatniego pytania. Wyłącznie pytanie 7 dotyczy tylko osób (współ)pracujących. Celem pytania 7. jest zebranie informacji o tym, czy oceny pracownicze osób, które niekoniecznie są objęte ustawą o urzędnikach lub urzędniczkach samorządowych, uwzględniają prawa człowieka.
- Czy w pytaniu 51-52 chodzi o wskaźnik barceloński czy darmowe żłobki lub przedszkola (publiczne i niepubliczne).
Chodzi wyłącznie o darmowe żłobki lub przedszkola.
- Co wliczamy do budynków należących do miasta? Czy to są budynki miejskie, czy też instytucje miejskie, czy szkoły też są budynkami miejskimi? Mieszkania komunalne?
Wliczamy wszystkie budynki należące do miasta. W przypadku pytania 36 i 37 chodziło też właśnie o rozróżnienie tych użyteczności publicznej, nad którymi miasto ma tylko jakąś kontrolę od tych, których jest właścicielem, czyli może narzucić/ wymagać wprowadzenie odpowiednich przystosowań.
- Pytanie 36. Proszę o uszczegółowienie, do jakich rodzajów niepełnosprawności? Przykładowo, jeśli na 5 budynków urzędu w 3 są windy i nie ma przewijaków dla niemowląt, to jaką wartość należy wpisać?
W zamierzeniu pytanie dotyczy tego, czy budynki są audytowane i przystosowane do wszystkich niepełnosprawności, ograniczeń w poruszaniu i dla osób neuroróżnorodnych. Dlatego, w sensie formalnym przez budynki dostępne rozumiemy nie tylko te przystosowane dla osób z niepełnosprawnością ruchową, ale też głuchych, z dysfunkcjami wzroku i słuchu, nadwrażliwymi na różne bodźce itd. Gros przystosowań tego typu służy też dzieciom (ponieważ nie chodzi nam tylko o niemowlęta), osobom w ciąży i starszym.
W sensie logicznym, jeśli budynki nie są przystosowane do wszystkich niepełnosprawności, to powinno się wpisać 0. Ale ponieważ zakładałyśmy, że różne miasta mogą wprowadzać różne rozwiązania w zależności od potrzeb mieszkańców, proszę po prostu wpisać liczbę budynków przystosowanych do każdej z grupy osobno, a my skonstruujemy na podstawie odpowiedzi jedną zbiorową miarę.
- Pytanie 37. Proszę o informacje dotycząca ww. miejsca – jakie wymagania: osobny pokój, przewijak itp.
Według wytycznych m.in. Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, pomieszczenia do opieki nad dziećmi powinny być wyposażone w:
- przewijak dla niemowląt naścienny rozkładany lub stojący (zamocowany trwale do podłoża),
- długi blat przy umywalce (bez zabudowy, tak by umożliwić podjazd osobie na wózku inwalidzkim),
- fotel do karmienia,
- umywalkę,
- zaleca się montaż urządzenia do podgrzewania butelek z pokarmem.
Powierzchnia manewrowa pomieszczenia powinna mieć minimalne wymiary 150×150 cm. Wymagania dla przewijaka:
- powierzchnia użytkowa powinna mieć co najmniej 50 cm szerokości i 70 cm długości,
- powinien być zaprojektowany tak, by nie dopuścić do przypadkowego zsunięcia się dziecka,
- cały element przewijaka nie może posiadać ostrych krawędzi,
- powinien zapewniać utrzymanie ciężaru przynajmniej 80 kg,
- w przypadku zastosowania przewijaka składanego, musi istnieć możliwość złożenia go jedną
- ręką przy użyciu siły nie większej niż 25 N,
- nie może zmniejszać wymaganych przestrzeni manewrowych po rozłożeniu,
- elementy przewijaka powinny zawierać opis sposobu użytkowania w oparciu o piktogramy i opis w formie czytelnej dla osób z niepełnosprawnością wzroku.
- temperatura w pomieszczeniu nie powinna być niższa niż 20o C.
- Rzeczywistość papierowa jest kompletnie inna niż faktyczna. Często „w papierach” budynek jest wskazany jako dostępny, a tak naprawdę to do niego nie wjedzie żadna osoba na wózku…
W takiej sytuacji proszę zrobić odpowiedni dopisek. Plus proszę pamiętać o tym, co w punkcie 11. powyżej – jeżeli budynek lub budynki nie jest lub nie są dostępny_e dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, to w sensie logicznym powinno zostać wpisane 0. Jeżeli budynki są dostępne lub częściowo dostępne tylko dla osób z określonymi typami niepełnosprawności, to proszę to zaznaczyć w komentarzu.
- Pyt. 19-24 — Czy urząd powołał stanowisko lub zespół ds. równego traktowania lub podobne. Czy chodzi tu o osoby od polityki senioralnej, niepełnosprawności, dostępności…?
Nie, w tym pytaniu interesuje nas wyłącznie to, czy powołano stanowisko lub zespół, które mają charakter koordynujący/ horyzontalny. Czyli, jak nie ma stanowiska lub zespołu ds. równego traktowania, praw człowieka, dyskryminacji, to inne stanowiska nie powinny tutaj być wskazywane.
- Pytania miejskie tereny zielone – czy do przestrzeni zielonej w mieście wliczać cmentarze?
Tak.